Tips voor zoekmachine marketing en website optimalisatie

Hieronder staan enkele tips om uw website beter geïndexeerd te krijgen op internet bij bijvoorbeeld Google. Als potentiële relaties zoeken op internet dan is uw website wellicht beter vindbaar dan voorheen.

Uiteraard omvat dit niet alles op het gebied van zoekmachine marketing en optimalisatie maar enkel de grondbeginselen. Het kan u echter net even op weg helpen bij uw zoekmachine marketing als het u aan voldoende budget ontbreekt om ons in te schakelen om ervoor te zorgen dat u echt het maximale uit uw website kunt halen.

  1. Browsertitels en zoekmachine marketing

    Titels van pagina’s zichtbaar bovenin het browservenster zijn van belang dat ze juiste inhoudelijke kernwoorden of combinaties van kernbegrippen bevatten ten opzichte van de paginatitel en tekstuele inhoud. Beperk de hoeveelheid karakters tot ongeveer 80 (dit is inclusief spaties en streepjes. De browsertitel is, samen met de paginatitel, het meest belangrijkste element voor indexering.

  2. Keywords en zoekmachine optimalisatie

    Om de website te optimaliseren voor zoekresultaten dienen er per pagina zoekwoorden,  zoekwoordcombinaties en samengestelde zoekwoorden (keywords, maximaal 15 per pagina) opgesteld te worden die relevant zijn voor bezoekers gerelateerd aan de inhoud van de pagina. De keywords worden komma gescheiden ingevoerd: (woord, woord combinatie, samen gesteld woord, samengesteld woorden, etcetera ). Keywords combinaties en samengestelde woorden werken vaak beter dan losse individuele woorden.

    Sinds enige tijd wordt bij Google geen gebruik meer gemaakt van Keywords voor de search index.

  3. Description en zoekmachine optimalisatie

    Er dient per pagina een omschrijving van maximaal 200 karakters te worden geschreven. De belangrijkste woorden komen daarin weer terug in een andere volgorde.

  4. Gebruik van titels en koppen binnen de pagina

    Uit onderzoek blijkt dat de informatie in een kopje moet worden gebruikt om te bepalen waar de tekst eronder over gaat. Het is daarom belangrijk om het gebruik van kopjes goed toe te passen. Kopjes worden toegepast met HTML-code van H1 t/m H6. Er is slechts één H1 per pagina (titel van de pagina), deze is naast de browsertitel de meest belangrijke. “Welkom op onze site” is dus af te raden terwijl een zin samengesteld uit kernwoorden zoals gebruikt in de browsertitel wel goed is.

  5. Inhoudelijke teksten voor zoekmachine marketing

    Inhoudelijke teksten dienen in de eerste alinea een samenstelling van de belangrijkste kernwoorden te bevatten, echter in een andere volgorde als bijvoorbeeld in de description.

    Inhoud die niet overeenkomt met de verwachtingswaarde van bezoekers -die vanuit zoekmachines de website bezoeken- worden slecht geïndexeerd met een hoog weigeringpercentage als gevolg en daarmee weer een negatief effect op het indexeringsniveau van uw website. Zoekmachines kijken naar de inhoudelijke tekst die onder de Titel van de pagina staat. Probeer minimaal 100 woorden in de inhoudelijke teksten te gebruiken.

  6. Menutitels

    De naamgeving van de menu-items dienen relevant te zijn voor potentiële bezoekers. Bovendien dienen deze titels het beste terug te komen in de titel van de betreffende pagina. Een consistent gebruik van relevante woorden en woordcombinaties verbeteren de indexering. Zo is “werk aan de winkel” onduidelijk en kan er beter “Vacatures” staan.

  7. Documentnamen en zoekmachine positionering

    Als er een nieuwe pagina wordt aangemaakt is de naamgeving van deze mede van belang. “muziekspeler.html” zal minder geschikt zijn dan “philipsmp3player.html” voor potentiële bezoekers die daarnaar op zoek zijn.

  8. Gebruik van alt teksten bij visueel materiaal

    Aan plaatjes op de website kunnen zogenaamde "alt" teksten worden gekoppeld. Dit zijn beschrijvingen van het betreffende plaatje. Deze worden nogal eens vergeten.

Probeer zoveel mogelijk variatie aan te brengen in bovenstaande ten opzichte van de individuele pagina’s en vul niet overal exact hetzelfde in. Woorden mogen wel terugkomen maar probeer ze zoveel mogelijk te variëren. Het handigste werkt het als tevoren een structuur van pagina’s wordt samengesteld  en vervolgens een lijst wordt gemaakt van losse kernwoorden. Ga vervolgens deze woorden ook als combinaties toevoegen aan deze lijst. Bedenk welke woorden van belang zijn voor de doelgroep en welke zij zouden gebruiken binnen zoekopdrachten.

Het schrijven van teksten voor internet zit op de rand van functie en inhoud.

Inhoudelijk moet het een kort duidelijk verhaal zijn, terwijl u wel wilt dat bepaalde kernwoorden of samenstellingen ervan functioneel terugkomen (en eventueel herhaald worden) binnen de inhoud.

Mocht u vragen hebben dan horen wij deze graag van u. Wij zijn benieuwd naar uw resultaten.

make 'm stick