Viral marketing

Viral(e) Marketing is een marketingtechniek die poogt om bestaande sociale netwerken te gebruiken om zo de bekendheid van een merk te vergroten of positieve associaties te bewerkstelligen op een wijze die te vergelijken is met een virale epidemie. Het lijkt het op mond-tot-mondreclame die versterkt wordt door gebruikmaking van het internet, waardoor zeer snel en veelal op goedkope wijze een groot aantal mensen bereikt kan worden.

Voordelen van viral marketing

  • Vergeleken met traditionele media kent virale marketing doorgaans een lagere kostprijs.
  • Het sluit goed aan bij specifieke doelgroepen zoals jongeren, die via de traditionele media moeilijker te bereiken zijn.
  • De snelheid van de campagne wordt doorgaans als groot voordeel gezien. Traditionele media zoals televisie hebben een relatief lange aanloopperiode nodig voordat consumenten de reclame voldoende herkennen.

Nadelen

  • Het ontwerpen van virale campagnes is moeilijk en vereist speciale vaardigheden.
    Wat in het verleden werkte, doet dat over het algemeen vandaag al niet meer.
  • Vaak is het bij een succesvolle campagne niet direct duidelijk dat het om een virale campagne gaat. "Ontdekking" van de commerciĆ«le boodschap kan in het ergste geval het succes van de campagne vroegtijdig beĆ«indigen.
  • De virale campagne onttrekt zich, zodra gelanceerd, vaak aan de invloed van de onderneming. Waar bij een reclamefilm op televisie binnen enkele uren een campagne gestaakt kan worden, is dit bij virale campagnes meestal niet meer het geval.
  • Sommige mensen stellen de ontvangst van filmpjes en andere uitingen niet altijd op prijs.
    Dit kan een negatieve uitstraling hebben op het merk of het imago van de fabrikant.
make 'm stick